zaterdag 21 augustus 2010

Een dagje op de ranch:

Howdy,

Om jullie een beeld te geven van hoe mijn dagen er hier uitzien schets ik even een algemeen dagprogramma. Ik schrijf bewust algemeen, want op de meeste dagen loopt er vanalles anders dan gepland...

5.30u of 6.00u: opstaan (afhankelijk van het ontbijt dat om 7 of om 7.30 is)
6.3ou: helpen in de keuken met ontbijt maken/ paarden uit de weide gaan 'wrangelen'
7.30u: gasten druppelen binnen voor het ontbijt
8.30u: paarden uit de round pin halen, borstelen en opzadelen
Rond 9u half 10 vertrek voor de ochtendrit. Afhankelijk van wat we onderweg tegenkomen brengen we verloren koeien en kalveren terug naar de juiste plek, drijven we koeien van de buren terug naar hun wei of repareren we enkele hekken. In sommige weken verhuizen we merriegroepen naar een ander deel van het gebied.
Tussen 12u en 14u komen we weer op de ranch en staat de lunch klaar, gevolgd door de afwas en eventuele taakjes.
14.15u is meestal siestatijd. De meesten nemen van de gelegenheid gebruik om ff een dutje te doen.
15u (als het echt te warm is 16u): paarden uit de kraal halen voor een tweede rit waarbij we hetzelfde doen als in de voormiddag. Meestal vertrekken we in een bepaalde richting en weten we niet meteen op voorhand wat ons te wachten staat...
18.30u: moe maar voldaan komen we terug op de ranch en eten we weer.
Na het eten volgt er weer de nodige afwas en opruim enz. Indien we niet te moe zijn, kijken we een goeie ouwe western of kletsen we wat na, maar tegen 9 a 10u kruipt iedereen stilaan in zijn bedje. We staan op met de zon en gaan slapen met de zon!

Soms ga ik niet mee rijden en doe ik samen met Tyler of Dylan of weet ik veel wie een andere klus zoals een goot graven voor de gasleiding, een pad aanleggen met houten planken, poetswerk, ...
Op dinsdag of woensdag zijn we een hele dag met de paarden weg en nemen we lunch mee of dan brengt Jacky onze lunch met de suburban of de quad.
Op zaterdagochtend vertrekt iedereen richting huis. De gasten worden dan naar het vliegveld of hun hotel in Billings gebracht en Jacky gaat dan naar haar eigen huis. Meestal blijf ik dan alleen op de ranch en zorg ik ervoor dat alles weer in orde is voor de volgende ploeg. Op zondagavond brengen Jennifer en Iris de nieuwe bezoekers en beginnen we van voor af aan.

Als ik het zo schrijf lijkt het een sleur, maar geloof me, dat is het bijlange niet! Elke week is helemaal anders; met andere gasten, andere jobs, andere gebeurtenissen en nieuwe avonturen. Ik voel me hier volledig thuis en op mijn gemak. Jennifer vroeg me van de week of ik a.u.b. volgend jaar weer wou komen en ik denk dat die kans er wel goed inzit...!!! ;)
ergens in de komende weken mag ik enkele dagen naar Jake, Jennifers schoonzoon en een echte cowboy. Hij maakt jonge paarden zadelmak en is bijna een echte 'paardenfluisteraar'. Hij gaat me dan enkele dagen onder zijn hoede nemen en me les geven. Iets waar ik ongelooflijk naar uitkijk!

Tot de volgende!

2 opmerkingen:

  1. Hey Evi,

    Ik kijk regelmatig op jouw blog en vind het geweldig om jouw avonturen te volgen. De foto's en de filmpjes zijn ook zeer leuk. Ik vind het fijn dat je je zo goed amuseert. Geniet er maar van!
    Groetjes,
    An,Robby en de kindjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey An en Robby,

    Fijn te horen dat je de blog leuk vindt. Ik kan helaas niet veel foto's uploaden, maar dat doe ik later wel een keertje (als ik nog eens tot indebewoonde wereld geraak...
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen