donderdag 21 oktober 2010

Huaraz

Hola Belgica y Holanda,

Gooi kronkelende zandwegen, de witte Andestoppen van de Cordillera Blanca, leuke marktjes en gezellige restaurantjes aan mooie pleintjes bij elkaar en je krijgt het bergdorpje Huaraz. Na het sandboarden in de woestijn rond Trujillo zijn we hier terechtgekomen en 8 dagen later zitten we nog steeds in Huaraz...
Na onze aankomst besloten we al snel om een 4-daagse trekking te boeken. Om te wennen aan de hoogte maakten we eerst nog een daguitstap naar Chavìn, een van de oudste pre-Incatempels. Maar de 6 uur durende busrit heen en weer over wat men in Europa niet eens de naam weg waard acht, deed dit op een teleurstelling uitdraaien. Ook de volgende morgen wachtte ons een verrassing. De drie uur durende busrit naar het vertrek van de trekking bleek 5 uur te duren, de gids bleek niet op de hoogte gebracht te zijn dat Bryan vegetarier is en er waren 4 slaapzakken voor 5 personen... Tijdens het wandelen passeerden we een andere gids die ons een slaapzak leende, dus dat probleem was opgelost. Ook het eten was onnodige paniek want het was lekker en overvloedig!
Maar... het was nog niet gedaan! Onze beide slaapzakken waren lekker warm, maar de ritsen waren stuk en onze tent lekte. Aangezien het hier elke avond regent, was dat niet erg handig. Maar goed, al bij al was het een erg leuk avontuur. We reden met het busje over een duizelingwekkend paadje naar boven, wandelden langs prachtige bergmeren, passeerden een bergpas op 4750m, wandelden hoger dan de gletsjer, bereikten het basiskamp van de Alpamayo en ... hadden een heerlijke tijd!
Gisteren zijn we nog even een mountainbiketripje gaan ondernemen dat letterlijk adembenemend was. Op een
hoogte van 4200m bergop fietsen was niet altijd een lachertje. Daarna downhill tot in Huaraz (3090m) daarentegen ging net iets sneller... ;)

Ondertussen hebben we ook onze volgende trekking al vastgelegd: op 11/11 starten we de Incatrail naar Machu Picchu. Vanavond nemen we alvast de nachtbus tot Lima. De plannen voor de tussentijd beginnen stilaan vorm te krijgen. Meer daarover in het volgende berichtje.

Hey everybody,

Mix the zigzagging dirtroads, the white peaks of the Andes, the handicraft markets and cosy restaurants together and you get a town called Huaraz. After the sandboarding in the desert of Trujillo we arrived here and 8 days later we`re still in Huaraz.
After our arrival we decided to do the Santa Cruz trek, a 4 day hike around the Alpamayo in the 'Cordillera Blanca'. To adjust to the altitude we first made a daytrip to Chavìn, a very old pre Inca temple. But the 6 hrs busride back and forth over what Europeans wouldn`t consider a road made it end as a disappointment.
The following morning there was an other surprise waiting. The 3hrs busride to the startingpoint turned out in a 5hrs ride, the guide didn`t know Bryan is a vegetarian and we had 4 sleeping bags for 5 people. We got a sleeping bag from a passing guide, so that problem was solved. The panic about the food was unnecesary because there was plenty. But ... there was something else. Our sleeping bags were warm but the zippers didn`t work well and the tent was leaking. Since it rains here every night, that was not always as comfortable...
But, all considered, it was a very nice adventure: the minibus brought us over a hairy road into the mountains, we saw beautiful lakes, we passed a peak of 4740m, we walked above a glacier, got to the bascamp of the Alpamayo and ... we had a wonderfull time!

Yesterday we took a mountainbike trip. A breathtaking experience to bike uphill on an altitude of 4200m. Downhill till Huaraz (3090m) was a little faster...

Our next big trip, the Incatrail to Machu Picchu will start on November 11th. Today we take the nightbus to Lima and we`re planning some fun things to do before the Inca Trail.

More about that the next time...